GARETH PUGH & VAL GARLAND

Hogyan keltette életre Gareth Pugh és Val Garland az operát Párizsban és a SS17 londoni kollekciójukat, mindössze 24 óra alatt

A Divatra Született (Made for Fashion) a vezető divattervezőket és sminkmestereket hozza össze egy őszinte beszélgetésre a kreativitásról, kollaborációról és a kifutók világáról

Átnézni hatvan egyedi tervezésű jelmezt a párizsi opera megnyitó estjén, aztán 24 órával később megrendezni a 2017-es tavaszi/nyári divatbemutatót Londonban egy élvezetes kihívásnak bizonyul Gareth Pugh számára. Ez történt ugyanis most szeptemberben. Itt van néhány dolog, amit tudnod kell, és, hogy többet kiderítsünk, Vallal is beszélgettünk.

Pugh összetette a két projektet, így az egyik hatással volt a másikra – A tervező készítette az Eliogabalo jelmezeit. Ez az opera 1667-ben játszódik a Római Birodalomban és egy zsarnoki gyermek történetét meséli el, aki "napistennek" tartotta magát. Ez jelen volt a tervező kollekciójában is; napsugarat varázsolt a modellek feje mögé, és rengeteg aranyat használt.

Nem csak az Eliogabalo-ról szólt – többek között Francis Bacon hires 1953-ban készült Ártatlan X Pápa című képe inspirálta a tervezőt, a lila eklektikus palásttal és a modell maszkkal eltakart arcával. A káosz szimbóluma pedig a fekete fehér mintázatokra volt hatással.

“ A smink a színekről, anyagokról és a formákról szól. Ezekkel az alkotó elemekkel kell játszani, hogy olyan megjelenést tervezzünk, ami illik a kollekcióhoz, a frizurához és persze a modellhez. Olyan, mint készíteni egy karaktert.’” – Val Garland

Az első sorban láthattuk Fergiet és Alison Mosshartot is, akik majd tavasszal hordhatják is ezt a kollekciót. – A dráma és a karnevál, ami az operában jelen volt olyan ruhákká alakultak át, amikre a valóéletben is kereslet van. Például a borotvaéles illesztések, az elbűvölő mez szerű ruhák és a fekete fehér csíkok. Olyan dizájnok, amik biztosan remekül szerepelnének bármelyik vörös szönyeges eseményen.

A smink összhangban volt Pugh hangulatával.-Val Garland segített olyan külsőt teremteni, amitől tündököltek a ruhák. A modellek bőre ragyogott, a szemöldökök a minimumon, és hozzá sötét rúzs volt nyomva néhányuk ajkaira. Egy hadsereg volt, olyan nőkkel, akik nem félnek a nyerni. Beszélgettünk Vallal, hogy többet is megtudhassunk az operáról és a műsorról.

Milyen volt egyszerre dolgozni egy operán és egy divatbemutatón is egyszerre? És az előbbi megjelenése milyen hatással volt az utóbbira?
VAL GARLAND: Az opera és a bemutató nagyjából egy időben zajlott, de Gareth-el már három hónappal az Eliogabalo készítése előtt elkezdtük megbeszélni az operában játszó előadók megjelenését. Elmentünk Gareth-el az operába Párizsba és konzultáltunk az ottani sminkes csapattal, hogy megbizonyosodjunk róla, mindenki tisztában van az elképzeléseinkkel. Gareth ötletei nyilvánvalóan nagy hatással voltak a divatbemutató készítésére és jelmezeire is. Az utóbbinál érezni lehetett az opera impresszióit a bemutató tervezése folyamatában. A smink viszont egy egész más vonal. Azt hiszem mondhatjuk, hogy a sminket Klaus Nomi és Francis Bacon ihlette.

Miyen folyamat volt együtt dolgozni Gareth-el? Párhuzamosan gondolkodtál egyszerre az opera és a bemutató sminkjein?
Mindig élvezetes együtt dolgozni Garethel. Elmesélte az opera történetét, az inspirációit, és hogy melyik szereplőnek, milyen jelmezt fog tervezni. Ezekkel az információkkal és a karakterek megjelenésével, elkezdtem építeni egy képet a fejemben. Aztán én következtem, hogy befejezzem a karakterek külsejét, azzal a sminkkel, amit elképzeltem. Egy csapatként dolgoztunk, hogy olyan külsőt hozzunk létre, ami elmeséli Gareth történetét. Azt hiszem mondhatjuk azt, hogy amikor jó, akkor tudjuk, hogy jó. – addig próbálkozunk, amig Gareth nem mondja, hogy “Igen, ez ő, így képzeltem el a nőket ebben az évszakban”.

Amikor egy bemutató annyira drámai, mint ez, hogyan használod a szépséget, hogy kiemeld azt?
A smink a színekről, anyagokról és a formákról szól. Ezekkel az alkotó elemekkel kell játszani, hogy olyan megjelenést tervezzünk, ami illik a kollekcióhoz, a frizurához és persze a modellhez. Olyan, mint készíteni egy karaktert. Amikor ezek összegyűlnek, eltudom képzelni az arcát a karakternek , és így születik meg egy-egy megjelenés.

Elég egyszerűre terveztem a sminket, így a lányok szépsége átragyogta azt. Persze volt néhány kivétel, ami elmesélte a történetet, mint például a lány, aki nyitotta a bemutatót füstös fekete szájjal. Ezt a Francis Bacon festmény ihlette. Emlékkezz, mondta Gareth, a hipnotikus szépsége sürgős káoszra gondol.